Op zich is het vrij eenvoudig om ondernemer te worden. Je schrijft jezelf in bij de Kamer van Koophandel en vanaf dat moment ben je ondernemer. Maar, ben je dan ook écht ondernemer? Bestaat de perfecte ondernemer eigenlijk wel en wat is er nodig om succesvol te zijn in het ondernemen?
Er zijn bibliotheken volgeschreven over wat een ondernemer moet kunnen, of zou moeten kunnen. Al deze boeken beschrijven bepaalde eigenschappen en vaardigheden die een ondernemer, volgens de schrijvers, moet bezitten of zichzelf eigen moet maken. Dus als iemand ondernemer wil zijn, of beter nog: een succesvol ondernemer, dan zou het lezen van deze boeken moeten volstaan, toch?
Was het maar zo simpel. Iemand die van nature introvert is zal namelijk nooit een topverkoper worden, hoeveel boeken er ook gelezen worden. Verder zal een autocraat het moeilijk krijgen als er in teamverband gewerkt moet worden en een twijfelaar zal het altijd lastig hebben om knopen door te hakken. De bewuste boeken beschrijven de perfecte ondernemer, maar die bestaat niet en zal ook nooit bestaan. We kunnen nog zoveel leren, boeken lezen tot we een ons wegen, praten met goeroe’s en wat al niet meer. De aangeboren verbindingen in ons brein, oftewel ons menszijn, verruimen of beperken onze mogelijkheden. En daar is niets aan te doen.
Laat ik eerlijk zijn: ondernemen is ook niet voor iedereen weggelegd. Er bestaan succesvolle ondernemers die gekend en bewonderd worden, over de hele wereld. Alles wat ze aanraken lijkt in goud te veranderen en regelmatig verrassen ze ons met totaal vernieuwende zaken. Er bestaat echter ook een aanzienlijk grotere groep die hebben geprobeerd om te ondernemen. Het verschilt per branche, maar circa 40% van de startende ondernemers stopt binnen 5 jaar. Een illusie armer.
Tussen deze twee uitersten bevinden zich nog vele soorten ondernemers, in verschillende formaten, geuren, kleuren en smaken. Zo bestaan er succesvolle ondernemers die nooit een opleiding hebben afgemaakt, of een boek hebben gelezen. Er bestaan ook minder succesvolle ondernemers die juist veel hebben gestudeerd. En vice versa natuurlijk. Het ‘geheim’ om een (succesvolle) ondernemer te kunnen zijn moet dus ergens anders worden gezocht.
Om maar direct de verwachtingen te temperen: er bestaat geen geheim. Of iemand in de wieg is gelegd om te ondernemen en dan ook nog succesvol te kunnen zijn, dat verschilt van persoon tot persoon. Toch zijn er een paar elementen die aan de basis liggen.
Allereerst: waarom wil iemand ondernemer worden? Wil iemand snel geld verdienen en een mooie auto kopen, dan is dat wellicht niet de beste reden om te starten als ondernemer! Verder zijn onderscheidend vermogen en relevantie van belang. Als precies hetzelfde wordt aangeboden als vele concurrenten, dan moet er vooraf goed worden nagedacht over waarin men zich kan onderscheiden; waarom zouden klanten van de concurrenten voor u willen kiezen? Relevantie: is hetgeen u wilt aanbieden wel nodig? Hebben uw potentiële klanten er iets aan?
Verder komt het grotendeels aan op zelfkennis en zelfvertrouwen. Zelfkennis: bent u ergens niet of minder goed in, bijvoorbeeld in verkopen, financiën of marketing, dan moet u dit opvangen. Wilt u professioneel werken, omring uzelf dan met professionals die ergens beter in zijn dan u. Uw kansen op succesvol ondernemerschap nemen toe als u weet wat u kunt, maar zeker als u weet wat u niet kunt. Zelfvertrouwen: zorg ervoor dat u met zelfvertrouwen aan de slag kunt. Heeft u de juiste motivatie, een onderscheidende visie, kennis van de markt, inzicht in uzelf en de juiste adviseurs om u heen, waarom zou u dan nog twijfelen aan uzelf?
Besef dat de perfecte ondernemer niet bestaat. Zelfs de meest succesvolle ondernemer heeft menselijke trekjes en momenten dat het even niet zo gaat als men wil.