Gert-Jan PostGert-Jan Post

Eigenwijs, heerlijk

Een bepaalde mate eigenwijsheid is een mooie eigenschap waarmee een ondernemer, mits op de juiste manier benut, mooie dingen kan realiseren. Bewust wegblijven van de platgetreden paden, iets nieuws bedenken en dat daadwerkelijk uitvoeren.

Eigenwijs, heerlijk

Een bepaalde mate eigenwijsheid is een mooie eigenschap waarmee een ondernemer, mits op de juiste manier benut, mooie dingen kan realiseren. Bewust wegblijven van de platgetreden paden, iets nieuws bedenken en dat daadwerkelijk uitvoeren. Toch is het voor eigenwijze mensen lastig om zich staande te houden, want nieuwe ideeën en tegen de stroom roeien worden vaak onderuitgehaald. Dan moet je toch stevig in je schoenen staan om door te gaan met wat je in je hoofd hebt. 

Wat zou de uitvinder van de elektrische auto allemaal naar z’n hoofd hebben gekregen in het begin? “Daar kom je niet ver mee”, “Waar moet je zo’n ding opladen” en misschien ook wel “Wat is dat voor speelgoed”. De Schot Robert Anderson maakte een koets aangedreven door elektrische energie uit batterijen tussen 1832 en 1839. Hiervoor waren er wel uitvinders die elektrische schaalmodellen hadden gemaakt, maar Robert Anderson heeft de eer om als eerste een elektrisch voertuig gebouwd te hebben waarmee mensen zichzelf konden vervoeren. Rond het jaar 1900 waren overigens nagenoeg alle auto’s elektrisch, maar deze aandrijfvorm verloor het van de verbrandingsmotor die vele malen efficiënter bleek te zijn, aldus Wikipedia. Tegenwoordig is de elektrische auto terug van weggeweest en ja, ook nu nog zijn er veel negatieve geluiden te horen. Iets bedenken, ontwikkelen, produceren en op de markt brengen is één, maar het vervolgens nog breed gedragen en verkocht krijgen is twee! 

Maar dat dit toch kan bewijst het volgende: op 23 oktober 2001 toonde ene Steve Jobs de wereld een klein wit apparaatje, de iPod. Bakken kritiek kreeg hij over zich heen. De kwaliteit van het geluid zou inferieur zijn en de prijs was veel te hoog. Er waren veel mensen die dit muziekspelertje geen grote toekomst toedichtten. Toch is de iPod een enorm succes geworden en doorontwikkeld naar de nog succesvollere iPhone. Voor de iPod verscheen bestonden er al enkele MP3-spelers, niet succesvol en zeer omslachtig in gebruik. Apple kreeg het voor elkaar door een betere gebruikersbeleving te bieden, verpakt in een fraai ontwerp, en daarnaast natuurlijk de juiste toon te raken in hun marketing. En dat allemaal zonder marktonderzoek, puur op basis van intuïtie en een bepaalde mate van eigenwijsheid. 

Marktonderzoek kan nuttig zijn, maar kan visionaire en eigenwijze ondernemers ook beperken. Was het niet Henry Ford die ooit heeft gezegd: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Eigenwijze entrepreneurs, uitvinders, techneuten, artiesten en creatieven die tegen de conventie, de normale gang van zaken, ingingen hebben de wereld veel mooie dingen gebracht. In de meeste gevallen ging dit echter niet zonder vallen en opstaan. 

Menig succesvol, en als eigenwijs bekend staand, entrepreneur heeft één of meerdere mislukkingen achter de naam staan voordat het succes werd gevonden. Zomaar een paar namen: Walt Disney, Thomas Edison, Oprah Winfrey, Steven Spielberg en ja, zelfs Henry Ford en Steve Jobs. Al deze mensen hebben één of meerdere malen gefaald alvorens ze werkelijk succesvol werden. Walt Disney moest, na zijn mislukking, zelfs hondenvoer eten om te overleven. Uiteindelijk heeft hij, misschien wel dankzij zijn eerdere mislukking, een fantastisch imperium opgebouwd. Ook dat ging overigens niet zonder slag of stoot, want de bazen van de grote filmstudio’s waren in het begin bang dat een grote getekende muis kinderen en vrouwen schrik zou aanjagen! 

Andersom, van eerst succesvol naar mislukking, komt ook voor. Victor Muller was een zeer succesvol ondernemer in achtereenvolgens de sleep- en bergingsbranche (Wijsmuller) en in de modesector (McGregor). Het werd lastiger toen hij in het avontuur Spyker stapte, maar het werd pas echt zwaar toen hij het automerk Saab van de ondergang wilde redden. Een prachtig automerk, maar wellicht iets te eigenzinnig voor het grote publiek en qua intellectueel eigendom uitgeput door toenmalige eigenaar GM. Zijn plan om Saab te redden is mislukt en of Spyker nog bestaat, daar zijn de meningen ook over verdeeld. 

Hebben de mislukkingen van Victor te maken met hoogmoed, gebrek aan zelfinzicht, bravoure, een groot ego, teveel ja-knikkende adviseurs of zou er ook zoiets bestaan als een te eigenwijs mens? Misschien heeft Victor deze tegenslag wel nodig om, eigenwijs en een goede les verder, weer het pad naar succes te vinden. De tijd zal het leren.